MINYAK KAYUPUTIH CAP BURUNG KAKATUA BAGUS UNTUK BAYI BARU LAHIR


Assalamualaikum.

Sejak menimang cahaya mata pertama lagi susah betul nak cari minyak kayu yang betul-betul bagus. Macam-macam jenis minyak bayi yang saya cari semuanya saya tak berkenan baunya. Dari minyak sampai ke losyen dari pelbagai jenama semuanya saya dah cuba tapi tetap tak berkenan di hati.



Suatu hari, abah saya balik dari bandar Temerloh, dia tunjuk minyak kayu putih cap burung kakatua. ‘Eh, baru jumpa minyak ni!’. Betul, susah sungguh nak jumpa kalau ke Guardian Pharmacy atau Watsons memang takkan jumpa. Kalau ke kedai runcit pun tak pernah jumpa. Pernah juga cari kat butik barangan bayi pun saya cari tak jumpa. Kat Temerloh ni, selain kedai butik bayi, ada jual jugak kat sengsei dan juga TF Temerloh.

Minyak ni turun temurun tau, baunya pun best sangat! Masa saya kecil-kecil dulu… umi memang suka pakaikan minyak ni di tapak kaki, di pusat dan belakang badan.  Bayangkan minyak ni dah wujud sebelum saya lahir sedangkan umur saya sekarang ni almost 30 years old! Minyak kayu putih ni langsung tak panas, Cuma berangin sikit aje dan sangat sesuai untuk bayi baru lahir sebab minyak kayu putih burung kakatua ni dah disuling sebanyak 3 kali!

Membantu dalam :


  • Gigitan serangga 
  • Kembung Perut
  • Selsema
  • Sengal otot
  • Terseliuh

Saya pernah juga cuba cari lagi kat KL minyak ni, memang susah nak jumpa tapi, pernah terjumpa dijual kat Ampang Park Mall. Senang rasa hati sebab lepas ni kalau minyak kayu putih ni habis, bolehlah saya pergi beli kat sana. Cuma, risau juga sebab ada khabar mengatakan Ampang Park dah nak ditutup untuk projek pembinaan kan… tapi, saya harap lambat lagilah nak tutup sebab seriously, susah betul nak cari minyak kayuputih cap burung kakatua kat sini tau!


Sekian.

Ulasan

JMR berkata…
pergh..rare minyak ni..taknah jumpa lagi
Azieera Tajul Rahim berkata…
Kann... Susah sgt nak jumpa skrg nih!

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET