TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET

Assalamualaikum.

Ibu-ibu yang menyusukan anak mesti tau apa itu teknik marmet kan?
Antara beberapa gambar yang saya kira dapat membantu untuk lebih jelas apa itu teknik marmet.









Teknik marmet ni jarang sangat saya guna kecuali kalau ada ibu-ibu yang rajin buat memang terbaiklah! Saya difahamkan teknik ini memerlukan cara dan kedudukan yang betul sebelum melakukannya. Tak boleh main hentam picit ikut suka aje tau!

Kebanyakan klinik ibu dan anak atau hospital awam dan swasta pun banyak yang ada poster teknik marmet dengan cara yang betul. Cumanya cara ini dah tak berapa popular memandangkan kita sedia maklum dah ada pam susu manual dan elektrik.

Namun, sebenarnya cara paling baik adalah selepas pam ibu-ibu boleh guna teknik marmet untuk mengosongkan breast sepenuhnya. Jika dilakukan proses susu akan jadi lebih mudah dan cepat penuh! Saya ni agak pemalas, makanya saya tahu tapi tak pernah nak buat pun.

Suatu hari saya tertinggal pam di kampung saya Temerloh, Pahang. Sudah satu kerja saya nak mengepam macamana? Takkan nak beli pam baru kot? Masa tu pulak tengah-tengah bulan kan sengkek la sikit sebab gaji tak dapat lagi. Pam pulak dah biasa guna medela harmony, tak berani nak guna jenama lain sebab macam tak selesa kat breast. Akhirnya, saya teringat tentang teknik marmet ni.

Banyak kali saya mintak tolong encik google nak tengok cara dan kedudukan yang betul. Jadi susah lah sebab selama ni tak pernah nak apply teknik marmet. Kemudian setelah beberapa jam belajar saya mencuba juga untuk buat. Alhamdulillah, senang juga cuma sakit sikit jari sebab kena buat urutan-urutan tertentu pada breast kan.

Saya perlu guna mangkuk pula untuk perah susu sebab keluar tak sekata, jadi terpercik sana-sini sampai basah pulak lantai. Bila guna mangkuk senang sikit nak tangkap air susu tu supaya penuh dalam mangkuk. Tapi, walaubagaimanapun saya kerja dan payah juga nak berlama-lama buat marmet di pejabat. Nasiblah kawan ada yang breastfeeding mommy juga so dia bagi saya pinjam pam susunya. Lega sikit breast sebab bila dah tak larat buat marmet saya stop dan breast cepat membengkak sebab susu tak habis keluar.

Merana juga rasanya nak buat teknik marmet ni sebab tak biasa buat!!


Bagi yang dah cuba dan biasa, teknik marmet ini sangat senang untuk dilakukan, malah lebih banyak susu badan yang mampu diperah berbanding menggunakan pam. Malah, boleh digunakan juga di saat-saat kecemasan ya!

Sekian.

Ulasan

arzmoha berkata…
tips yang sangat bagus...bukan untuk ibu saja tapi kaum bapa pun perlu tahu baru boleh beri semangat pada ibu mengandung...


p/s :kenapa blog macam lain...

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA