CARA ATASI BENGKAK SUSU

Assalamualaikum.

Siapa pernah kena bengkak susu?
Mesti sakit sangat kan sampai nak demam dan sudahnya demam juga?
Jom saya share tentang bengkak susu pada awak semua ya!


Ibu-ibu lepas bersalin biasanya akan mengalami bengkak susu jika susu badannya terlalu banyak dan tidak dihisap oleh bayi atau tidak dipam. Selain itu, bengkak susu boleh juga berlaku jika bayi sudah semakin membesar dan bertukar waktu menyusu.

Antara sebab lain, ibu-ibu akan mengalami bengkak susu apabila bayi menolak untuk ‘direct feeding’ setelah beberapa hari ditinggalkan. Malah, ibu-ibu boleh mengalami bengkak susu akibat kesukaran memberikan susu secara ‘direct feeding’ kepada bayi kerana masalah puting susu tidak timbul dan sebagainya.

Keadaan ini boleh mengakibatkan ibu berasa sangat sakit dan boleh menyebabkan ibu-ibu demam. Namun, ibu-ibu boleh mengatasi untuk mengurangkan bengkak susu melalui cara urutan, urutan yang betul akan mengurangkan sakit bengkak susu dan air susu bolehlah dikeluarkan untuk melegakan kesakitan. Selain itu, ibu-ibu boleh memberi bayi susu sekerap mungkin agar kesakitan dapat dikurangkan. Sekiranya masih berlarutan, ibu-ibu masih boleh menggunakan pam dengan kerap untuk mengeluarkan air susu yang terlampau banyak.


Credited: En. Google


Cara urutan sendiri untuk mengurangkan bengkak susu, jika breast kiri yang sakit ibu-ibu boleh menggunakan 4 jari kanan diletakkan di bahagian bawah ketiak, tekan sedikit dan tarik perlahan jari tersebut hingga ke aerola. Buat sebanyak mana yang ibu-ibu mampu untuk mengurangkan kesakitan bengkak susu tersebut. Kemudian terus pam dan susukan bayi dengan kerap.

Jika masih tidak mampu untuk melakukannya sendiri, carilah tukang urut atau bidan yang biasanya memang menguruskan wanita selepas bersalin.

Jika terjadi luka / melecet pada bahagian puting susu pula, akibat hisapan bayi atau pam ibu-ibu boleh menyapu lelehan susu di sekitar kawasan yang terjadinya luka pada puting susu. Air susu ibu adalah ubat terbaik bagi mengeringkan luka pada puting susu dan menyembuhkan kesan melecet tersebut. Kebanyakan ibu-ibu baru yang tidak pernah melalui pengalaman ini malu untuk bertanya walaupun kepada ibunya sendiri. Namun, ada juga yang suka bertanya rakan-rakan lain yang sebelum ini pernah ada pengalaman menyusukan. 

Nasihat saya walaupun awak semua rasa malu tapi jangan sampai malu tu jadi penghalang untuk kita menyusukan bayi sendiri hingga umurnya genap 2 tahun ya! Happy breastfeeding mommy!

Sekian.

Ulasan

arzmoha berkata…
pernah dengar ramai kongsi bengkak susu ini menyakitkan
Lyana Ishak berkata…
perkongsian yang baik , boleh share kepada mereka yang ada masalah nie =))
Azieera Tajul Rahim berkata…
Terima kasih sudi singgah dan membaca!😊
Azieera Tajul Rahim berkata…
Boleh sampy demam2 dan tak larat nak urus baby tau..
Azieera Tajul Rahim berkata…
Boleh sampy demam2 dan tak larat nak urus baby tau..

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET