GAYA PENYUSUAN 'DIRECT FEEDING'


Assalamualaikum.

Bila bayi dilahirkan ibu-ibu semua tentu dah bersedia kan untuk menyusukan ? Tapi, masih ada ibu-ibu yang kurang pasti beberapa gaya untuk melakukan penyusuan lebih-lebih lagi newbie mommy. Jangan risau sebab ada banyak gaya yang selesa buat ibu-ibu yang breastfeeding!

Dulu, saya pun cuma tahu gaya cradle hold sahaja untuk menyusukan bayi pertama saya, kemudian setelah genap umur bayi sebulan, umi saya ajar cara menyusukan gaya lying down. Sampai sekarang pun sebenarnya, saya masih gunakan gaya-gaya tersebut sahaja sedangkan masih ada beberapa gaya lain lagi.

Awak semua boleh rujuk gambar di bawah ni :








Macamana? 

Menarik bukan?

Sekurang-kurangnya, ibu-ibu tak perlu bimbang untuk menukar gaya penyusuan kerana bayi tetap selesa dan susu ibu tetap keluar asalkan ada rangsangan dari bayi ataupun pam susu. Walaupun anda ada kembar sekalipun tetap ada beberapa gaya tersendiri dalam penyusuan susu ibu untuk kemudahan bersama.

Bayi saya yang kedua Nadeem Khalish saya berjaya menyusukan dia hingga hari ini, sudah pelbagai gaya tersendiri dia akan lakukan untuk keselesaan dirinya. Maklumlah, bila bayi dah meningkat dewasa... biasanya perkembangan mindanya semakin meluas dan gaya menyusunya juga semakin bertambah!

Namun, susu masih tetap keluar seperti biasa dan tidak mengalami sebarang masalah. Malah, sejak saya berhenti kerja... semakin banyak pula rezeki buat Nadeem Khalish sekarang ni sampaikan saya rasa macam menyusukan bayi berumur 5-6 bulan semula! 

Sekian.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET