KENALI JENIS JENIS KULIT MUKA

Assalamualaikum.


Saya pasti ramai yang tak sure jenis kulit masing-masing jenis apa kan? Saya dulu pun macam awak awak semua… kalau orang bertanya tentang bab-bab kulit memang failed! Apapun untuk pengetahuan semua kulit kita ni cuma ada 4 jenis sahaja tau. Kalau ada lebih dari empat tu saya tak jaminlah awak awak ni datang dari planet mana. Hahahaha gurau aje! 

Empat jenis kulit itu ialah Jenis Kering/sensitive, Jenis Normal, Jenis Kombinasi dan Jenis Berminyak.
Nak tahu bagaimana nak kenalpasti kulit kita ni macamana? Jom saya beritahu awak awak bagaimana nak 

Okey, firstly kita tengok dulu ciri-ciri kulit Kering.


Mereka yang berkulit kering ni menghasilkan sebum yang begitu rendah atau sedikit jadi, wajah mereka akan kurang berkilat dan kusam. Liang roma bagi mereka yang berkulit kering ini hampir langsung tidak kelihatan. Kulit jenis ini sangat mudah mengelupas dan memberi kesan tidak selesa pada wajah.



Then, kita tengok pula ciri-ciri kulit normal.


Sebum yang dihasilkan bagi kulit normal adalah secara semulajadi sangat sederhana. Tekstur kulit yang sebegini amat lembut dan memiliki liang roma yang kecil dan mempunyai kandungan air yang mencukupi. Hanya sesekali mereka akan mendapat jerawat atau dinaiki jeragat.


Sekarang, tengok pula ciri-ciri kulit kombinasi.


Kulit jenis ini adalah tergabung dari tiga jenis kulit iaitu Normal, Berminyak dan Kering. Zon T adalah kebiasaannya akan berkilat dan mengeluarkan minyak yang lebih dan berasa kering di sekitar pipi.

Akhir sekali, kita tengok ciri-ciri kulit berminyak.


Kulit jenis ini paling tidak disukai oleh wanita. Ia menghasilkan sebum yang banyak sehingga jelas kelihatan di wajah. Kilatan yang dihasilkan memberi impak yang buruk dan liang pori juga amat jelas kelihatan dan memudahkan terjadinya jerawat.


Sekarang, awak semua dah tau jenis kulit masing-masing kan? So, awak semua dah boleh cari skincare yang sesuai untuk kulit muka masing-masing. Tak ada masalah lagi untuk pilih skincare terbaik sebab anda dah sedia maklum tahu apa yang kulit muka anda perlukan! 



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET