RAZIA SULTAN WANITA PERTAMA DINASTI MAMLUK

Assalamualaikum.

Siapa tengok cerita RAZIA SULTAN ?
Tak tahu? Jom saya konsikan sikit siapa RAZIA SULTAN ini.... ☺



Satu-satunya wanita yang memegang takhta kerajaan Delhi ketika tahun 1236 hingga 1240. Nama sebenarnya adalah Raziya Al-Din dilahirkan pada 1205 di Budaun, India. Ayahandanya bernama Iltumish dan bondanya bernama Qutub Begum. Sejarah asalnya, Razia Sultan Memiliki 3 orang adik beradik lelaki dan suaminya bernama Malik Altunia. Kemangkatan Razia Sultan dan suaminya selepas 4 tahun memerintah takhta kerajaan Delhi sumber mengatakan mereka telah diracun. 

Razia(juga disebut Radiyya atau Raziyya) menggantikan ayahandanya Shams-ud-din Iltumish pasa Kesultanan Delhi pada 1236. Iltumish menjadi sultan pertama yang memilih seorang wanita sebagai penggantinya ketika ia menjadikan puterinya Razia sebagai pewaris takhtanya. Razia menjadi penguasa perempuan pertama dan terakhir di Kesultanan Delhi. (Menurut sumber, putera sulung Iltumish awalnya ingin dijadikan sebagai penggantinya, namun meninggal saat masih bayi) Namun demikian, para bangsawan Muslim tidak menyetujui pelantikan seorang wanita sebagai pengganti seperti yang dilakukan oleh Iltumish dan setelah sultan meninggal pasa Rabu 30 April 1236, saudara Razia, Ruknud-din Firuz, telah dipilih untuk naik takhta. (Sumber wikipedia Indonesia)

Cerita yang telah ditayangkan di televisyen ni mengubah nama suami Razia Sultan kepada Mirza Altunia (Nama asalnya suami Razia). Adik beradiknya pula ada 4 orang dan seorang saudara tiri iaitu Ruknuddin dari Shah Turkan. Menariknya kisah Razia Sultan ini adalah kerana sifat dan sikapnya yang begitu memahami dan mengambil berat tentang rakyat jelata. Selain tu, saya suka sebab Razia Sultan berbeza dengan puteri-puteri lain yang hanya tunduk dengan arahan dan tinggal diam dalam istana.

Sikap Razia yang sukakan kebebasan, bijak, berani, bersifat kepimpinan yang tinggi, degil dan semangat waja membuatkan dia satu-satunya puteri yang mampu membela nasib rakyat daripada penindasan dan kekejaman pemerintah di Delhi. Pada saya Razia memang layak memegang takhta kerajaan Delhi memandangkan ayahandanya jatuh gering dan kekanda Nasir telah mangkat. Manakala adinda Yasir masih kecil untuk menaiki takhta.

Disebabkan hak wanita diketepikan pada zaman kesultanan tersebut, tiada siapa yang mahu melanggar tradisi empayar Qutbuddin pada masa itu kerana  mahu mengekalkan adat dan peraturan empayar itu. Akhirnya Shah Turkan dan Ruknuddin mengambil kesempatan  menguasai empayar kerajaan Delhi dengan kejam dan bersifat kuku besi. Mereka juga sanggup menindas keluarga Sultan Iltumish kerana tidak mahu keluarga Sultan Iltumish merancang menjatuhkan anakandanya Ruknuddin.

Razia pula menganggap dirinya terikat dan masih tunangan Sultan Yildoz sedangkan dia tidak sedar bahawa ayahandanya Sultan Iltumish dan kekandanya Putera Nasir telah meminta kepada Sultan Yildoz agar pertunangan dan perjanjian antara Sultan Yildoz dan Razia dibatalkan. Walaupun dengan berat hati Sultan Yildoz telah berjanji memutuskan pertunangan tersebut secara rahsia. Namun, dengan rancangan jahatnya bersama Shah Turkan, dia tetap memaksa Razia mengahwininya. Antara sebab Razia mahu menerima lamaran Sultan Yildoz adalah kerana dia mementingkan nasib rakyat dan emmpayar Delhi.

Sikap dan peribadi Razia sememangnya memiliki ciri-ciri seorang Sultan begitu ketara dengan beberapa sahabat terdekatnya. Razia wanita yang sangat berani, menjaga kebajikan rakyat, bebas, berkepimpinan, bersemangat waja dan baik hati. Dia sanggup melanggar adat istiadat istana hanya kerana mahu menyelamatkan Fatima seorang hamba yang begitu setia terhadap tuannya daripada  hukuman mati kerana tuannya telah mati akibat sakit tua.

Ketika berlaku salah faham yang didalangi oleh Shah Turkan yang mengakibatkan Putera Nasir dan Sultan Iltumish hingga hampir menyebabkan peperangan, Razia sanggup meredah kesusahan dan bahaya pergi ke Ghazni untuk meminta pertolongan Sultan Yildoz. Dia tidak mahu berlaku pertumpahan darah dalam keluarganya dan merugikan kerajaan Delhi seterusnya hanya membuka peluang kepada musuh untuk memerangi Delhi.

Ketika Ruknuddin menguasai takhta kesultanan juga Razia tetap menjaga kebajikan dan keselamatan rakyatnya dengan menyamar sebagai lelaki bertopeng. Rakyat Delhi kemudiannya menggelar lelaki bertopeng itu dengan gelaran Sultan Bertopeng.

Perwatakan Razia sememangnya layak untuk menjadikan dirinya Sultan di hati dan mata rakyat jelata. Cuma kerana pada ketika itu kesultanan tersebut telah terikat dengan undang-undang dan peraturan  yang mana suara wanita adalah tidak penting untuk didengari ini bermakna sumbangan wanita tidak diperlukan sedangkan dalam Islam, setiap manusia yang dijadikan sebagai lelaki atau wanita mempunyai hak masing-masing. Islam sendiri tidak pernah mengetepikan pendapat wanita contohnya Isteri baginda Aisyah dan anakanda baginda Fatimah Azzahra.

Saya masih tidalk sabar menunggu kesudahan cerita ini... masih disiarkan di TV 3 pada setiap hari Isnin hingga Khamis pada jam 4 petang - 5 petang. Sesungguhnya, saya benar-benar cintakan watak Razia yang begitu berani dan bersemangat waja walaupun melalui hari-hari yang sulit untuk seorang puteri sepertinya

Awak awak boleh baca sejarah kehebatan empayar kerajaan Delhi ketika dalam pemerintahan Razia Sultan DI SINI.

Sekian.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET