PENYUSUAN JARAK JAUH

Assalamualaikum.

Hakikatnya, penyusuan jarak jauh memerlukan kesungguhan luar biasa seorang ibu!

Saya sendiri adalah salah seorang dari ibu-ibu yang menghadapi penyusuan jarak jauh ini. Peralatan atau gajet penyusuan susu ibu mesti lengkap dan penjagaan susu beku dan susu chiller perlu dititikberatkan, memandangkan saya perlu menyediakan puluhan oz susu setiap minggu buat anak saya.

Kawasan rumah saya agak sukar untuk mencari pengasuh persendirian. Taska berdaftar juga tiada dan kami suami isteri perlu keluar ke kawasan berhampiran untuk menghantar anak. Masalah utama kami adalah waktu kerja dan tempat bekerja saya dan suami berbeza haluan perjalanannya.

Pada mulanya, saya telah meletakkan Nabihah di bawah jagaan seorang pengasuh di dalam kawasan perumahan. Tetapi pengasuh tersebut mengandung anak ketiga dan mengalami mabuk serta alahan yang agak teruk! Memandangkan umur Nabihah baru 3 bulan, umi saya telah meminta untuk menjaganya hingga Nabihah berumur setahun.  Pada mulanya, saya memujuk juga suami dan umi untuk mencari pengasuh persendirian yang lain tetapi mengalami masalah lain pula. Akhirnya, saya terpaksa akur dengan permintaan umi.

Oleh kerana keadaan Nabihah yang menyusu badan , maka sebelum umi membawa Nabihah pulang ke kampung saya telah menukar gaya pam saya apabila pulang kerja saya akan menyusukan Nabihah secara tandem dengan pam susu.

Kalau sebelum ini saya lebih relaks dengan jadual mengepam susu di pejabat dan menyusukan secara’direct feeding’ di rumah, sekarang saya perlu buat sekali ganda lebih banyak untuk stok susu Nabihah apabila berada di kampung nanti.




Saya menggunakan jadual pam susu di tempat kerja secara 3 jam sekali. Biasanya, saya masuk awal pagi dan jarak masa selepas menyusukan Nabihah dirumah telah cukup 3 jam, saya mengepam dahulu dan baru mengambil sarapan tambahan di pejabat. Biasanya sesi mengepam tidak terlalu lama kerana rangsangan pada waktu pagi dan tengahari begitu cepat. Dalam masa 20-30 minit mengepam untuk kedua-dua belah breast. Biasanya, saya mampu dapat 12-15 oz pada waktu pagi dan 12-10 oz pada waktu tengahari.

Jadual saya:
6 pagi –Direct feeding/tandem
9 pagi – Pam
12 tengahari – Pam
3 petang – Pam
6 petang Direct feeding/tandem

[Menyusukan secara direct feeding hingga pagi mengikut keperluan bayi]

Bila sampai masa umi nak bawa Nabihah ke kampung, saya cuma mampu bekalkan Nabihah lebih kurang 100 oz sahaja kerana cuma ada masa 3 hari untuk push. Kemudian jadual pam saya bertukar lagi kerana saya perlu mengepam sepenuhnya dalam masa 24 jam.

Jadual mengepam:
6 pagi – Pam
9 pagi – Pam
12 tengahari – Pam
3 petang – Pam
6 petang – Pam
9 malam – Pam
12 malam – Pam

[Minum susu dan makan biskut atau roti kemudian saya tidur hingga terasa susu penuh baru saya akan bangun dan mengepam.]

Saya masih mengekalkan jarak waktu 3 jam mengepam untuk merangsang lebih banyak susu keluar dan fleksible dengan waktu bekerja di pejabat. Jika saya mengepam jam 9 pagi tak menganggu kerja dan diteruskan dengan waktu 12 tengahari kerana sudah hampir kepada waktu rehat dan sekali lagi jam 3 petang saya ambil masa seketika apabila saya selesai solat zuhur.

Biasanya pada waktu petang pengeluaran susu agak kurang, mungkin kerana telah penat bekerja dan waktu untuk balik ke rumah semakin hampir membuatkan susu sedikit merudum. Saya Cuma mampu produce 5-7 oz sahaja jika waktu petang berbanding pagi dan tengahari. Kadangkala saya hanya produce 5 oz sahaja.

Saya banyak bergantung pada makan yang berkhasiat dan pengambilan air masak yang cukup iaitu 3liter sehari. Minum susu/milo dan makan biskut jika terasa lapar pada waktu senggang antara selepas makan malam hingga tengah malam.

Sejujurnya, saya akan berasa letih ketika tengah malam kerana mengepam setiap 3 jam dengan keadaan duduk sahaja. Jika direct feeding saya boleh berbaring untuk dapat lebih rehat ketika menyusukan. Bila letih ia akan mengganggu pengeluaran susu juga.

Setiap 2 bulan sekali, saya minta tolong umi untuk urut belakang badan yang terletaknya tabung susu ibu. Penat dan sakitnya belakang badan memang tak terkata! Sudahlah perlu mengepam setiap 3 jam selama 5 hari dan hanya 2 hari boleh ‘direct feeding’ Nabihah. Setiap minggu perlu pikul susu beku hampir 120 oz. Walaupun nampak tak bnyak mana tetapi apabila susu beku bebanan akan jadi lebih berat. Untuk menjimatkan kos saya akan naik bas ke Temerloh dan abah saya akan ambil di stesen bas.

Apabila umur Nabihah mencecah 6 bulan, susu badan tak mencukupi walaupun dia dah boleh makan solid food. Saya hairan juga sebab biasanya susu badan saya memang cukup banyak sampai meleleh sendiri walaupun belum sampai masa untuk dipam.

Lebih kuranng 2 bulan saya berkeadaan begitu, malah haid saya juga datang tetapi keluar hanya titisan darah yang amat sedikit dalam jangkamasa sehari sahaja! Saya berasa tidak sedap badan dan akhirnya mengambil keputusan untuk buat urine test pada bulan yang ketiga. 

Resultnya, adalah positif mengandung!

Patutlah susu badan merudum sedikit, namun masih mampu untuk memberi kepuasan kepada Nabihah minum susu saya.  Daripada 120 oz setiap minggu jatuh menjadi 100 oz sahaja dan semakin bayi dalam kandungan membesar semakin kurang produce susu saya hingga pernah saya cuma mampu dapat 80-90 oz sahaja.

Pada peringkat susu saya merudum, Nabihah telah diberi susu formula Dutch Lady namun tidak sesuai dan ditukar kepada susu Dugro Dumex. Caranya, umi akan beri susu badan saya hingga habis dari hari isnin hingga rabu/khamis dan Nabihah akan sambung minum susu formula sementara menunggu saya datang ke Temerloh untuk menyusukannya dan membawa stok susu baru.

Genap 10 bulan barulah Nabihah berhenti ‘direct feeding’ kerana risau bayi dalam kandungan terjejas kerana usia kandungan kedua saya telah mencecah 7 bulan, selain mengepam, menyusukan dan perjalanan menaiki bas setiap minggu agak merisaukan hati umi. Oleh sebab itu, dia memutuskan susu Nabihah dan menasihati saya untuk mengepam sahaja. Nabihah masih minum susu saya hingga umurnya genap setahun kemudian sebulan selepas itu saya telah melahirkan Nadeem Khalish.

Pada masa itu, saya agak terkilah kerana melihat Nabihah telah menerima sepenuhnya minum susu formula dan saya pula masih dalam pantang dan tidak dapat menyusukan dia lagi kerana Nabihah telah pun putus susu. Walaupun begitu, saya bersyukur kerana berjaya memberi susu ibu hingga umurnya genap 1 tahun.


Sekian.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PENGALAMAN BERSALIN KALI PERTAMA DI HOSPITAL AMPANG SELANGOR

SEBAB BAYI GIGIT PUTING PAYUDARA

TEKNIK MARMET ADALAH TEKNIK PERAH SUSU TANPA GAJET